Případové konference

Případová konference (PK) je společné setkání všech, kteří mohou pomoci vyřešit situaci dítěte.

Cílem setkání je výměna informací, posouzení situace dítěte a jeho rodiny, hledání nejlepšího řešení a naplánování společného postupu, který povede k naplňování potřeb dítěte.

Výstupem PK je zápis a plán spolupráce, který zahrnuje seznam úkolů, termíny jejich splnění včetně osob, které za provedení daného úkolu zodpovídají.

Případovou konferenci je vhodné svolat, když je například potřeba:

  • zjistit situaci dítěte,
  • získat a propojit informace,
  • sladit spolupráci v zájmu dítěte,
  • dohodnout nejvhodnější postup všech zúčastněných,
  • přijmout zásadní rozhodnutí v životě dítěte.

Možní účastníci případové konference:

  • dítě,
  • rodiče, příbuzní dítěte,
  • kurátor/kurátorka pro mládež,
  • zástupce školy (př. výchovný poradce, třídní učitel);
  • dětský lékař, psycholog, psychiatr,
  • zástupce spolupracující instituce (středisko výchovné péče, probační a mediační služba, zařízení volnočasových aktivit, poradna apod.).

Přínosy případové konference:

  • Sejdou se současně všichni ti, kteří s rodinou spolupracují nebo mohou rodině v budoucnu pomoci a poskytnout své služby – časově efektivnější způsob řešení situace.
  • Posouzení situace dítěte z více pohledů. Více návrhů na řešení situace.
  • Všichni účastníci mají příležitost získat podrobnější a konkrétní informace o situaci dítěte.
  • Rozdělení úkolů mezi jednotlivé účastníky.
  • Rodiče vystupují jako partneři, podílejí se na stanovení konkrétních kroků ke zlepšení situace.
  • Každý má příležitost otevřeně vyjádřit svůj názor.
  • Po skončení případové konference jsou všichni zúčastnění vázáni mlčenlivostí.

Struktura PK:

  • délka setkání: 3 hodiny
  • počet setkání: 3 (časový odstup mezi setkáními cca 2-3 měsíce)
  1. první setkání: probíhá zmapování situace, kompetencí jednotlivých zapojených stran, návrhy řešení a vytvoření plánu, rozdělení úkolů.
  2. druhé setkání: probíhá reflexe dosavadních dosažených úspěchů, může dojít k přenastavení cílů, kompetencí, doplnění týmu o další odborníky.
  3. třetí setkání: vyhodnocení, zda byly naplněny cíle PK, jakým způsobem, co se dařilo, jaké se vyskytly překážky, také zhodnocení práce týmu.  Případně se nastaví další postup řešení situace rodiny a následná realizace PK, je-li potřebná.

Postup realizace PK:

  • Před realizací bude zpracována příprava na PK a rozeslána zadavatelem jako pozvánka na PK jednotlivým účastníkům.
  • Skleněnka zajišťuje organizační záležitosti – prostory, facilitátora, zápis + prezenční listinu, spolupráci se zadavatelem v rámci přípravy na PK.
  • Každé setkání povede facilitátor, který bude moderovat PK jako nezávislá osoba, která usnadňuje komunikaci všech zapojených stran. Dále budou dle potřeby přizváni zástupci relevantních institucí.
  • Zápis bude vyhotoven na konci každého setkání a podepíší ho všechny zúčastněné osoby jako potvrzení souhlasu s uvedenými návrhy, úkoly a kompetencemi.