Veškeré aktivity organizace Skleněnka, z.s. (dále jen Skleněnka) vycházejí z hodnot demokracie a lidských práv. Řídí se platným legislativním rámcem České republiky, Všeobecnou deklarací lidských práv Spojených národů, Základní listinou práv a svobod, Úmluvou o právech dítěte a dalších.
Skleněnka naplňuje své poslání a cíle dle stanov organizace.
Skleněnka užívá svěřené prostředky i lidské zdroje v souladu s posláním organizace. Pravidelně zveřejňuje výroční zprávu o činnosti a výsledcích hospodaření, uvádí přehled poskytnutých výsledků a darů.
Skleněnka napomáhá v rámci svých aktivit realizaci a posilování principů občanské společnosti.
Skleněnka volí pro své aktivity eticky i ekonomicky přiměřenou formu propagace.
2. Etické zásady ve vztahu ke klientovi
Pracovník Skleněnky respektuje jedinečnost každého člověka bez ohledu na jeho původ, etnickou příslušnost, rasu či barvu pleti, věk, zdravotní stav, sexuální orientaci, ekonomickou situaci, náboženské či politické přesvědčení a bez ohledu na to, jak se podílí na životě celé společnosti.
Pracovník Skleněnky jedná tak, aby chránil důstojnost a lidská práva klientů. Pomáhá všem klientům bez jakékoliv formy diskriminace.
Pracovník Skleněnky chrání klientovo právo na soukromí a důvěrnost jeho sdělení v souladu s platnou legislativou. Informace požaduje s ohledem na potřebnost při zajištění služeb poskytovaných klientovi. Žádnou informaci o klientovi neposkytne bez jeho souhlasu.
S klienty pracovník Skleněnky zachází s taktem a pochopením a respektuje jejich soukromí a intimitu.
Pracovník Skleněnky respektuje po celou dobu spolupráce svobodnou vůli a svébytnost klienta. Podporuje samostatnost klienta a žádným způsobem vědomě neuvádí klienta do reálné závislosti na spolku, jednotlivých profesionálech nebo dané formě pomoci.
Pracovník Skleněnky zachovává hranice vlastních kompetencí.
3. Etické zásady ve vztahu k zaměstnanců
Zaměstnavatel vytváří svým zaměstnancům takové podmínky, které umožní přijmout a uplatňovat závazky vyplývající z tohoto kodexu.
Skleněnka zohledňuje profesní i lidskou individualitu zaměstnanců a odmítá všechny formy diskriminace uvnitř organizace.
Zaměstnavatel zajistí všem zaměstnancům Skleněnky možnost dalšího vzdělávání v souladu s nároky jednotlivých pracovních pozic.
4. Etické zásady ve vztahu k zaměstnavateli
Pracovník Skleněnky odpovědně plní své povinnosti vyplývající ze závazku ke svému zaměstnavateli, podílí se na vytváření dobrých pracovních vztahů v organizaci.
Pracovník Skleněnky se v maximální míře snaží zabránit jakékoliv činnosti či jednání, jež by poškozovaly dobré jméno Skleněnky. Tato zásada se vztahuje i na záležitosti, které se přímo netýkají výkonu pracovní činnosti zaměstnance.
Pracovník Skleněnky má právo vyžadovat na zaměstnavateli, aby vytvářel podmínky, které pracovníkům umožní přijmout a uplatňovat závazky vyplývající z tohoto kodexu.
Pracovník Skleněnky se snaží zlepšovat pracovní postupy s ohledem na co nejvyšší úroveň služeb.
Pracovník usiluje o zajištění vysoké odborné úrovně, přičemž poskytuje pouze ty služby, které odpovídají standardům kvality sociálních služeb a individuálním kompetencím jednotlivých pracovníků.
Ve veřejném vystupování dbá zaměstnanec zájmů Skleněnky. Pokud k tomu není oprávněn i z titulu své funkce, podává jakékoliv informace, které se týkají Skleněnky veřejným sdělovacím prostředkům a veřejnosti prostřednictvím k tomu určených a kompetentních osob, v případě Skleněnky je touto osobou ředitelka Skleněnky.
5. Etické zásady kolegiality
Pracovník Skleněnky je loajální k poslání organizace. Jedná tak, aby organizaci žádným způsobem nepoškozoval.
Pracovník Skleněnky respektuje znalosti a zkušenosti svých spolupracovníků a ostatních odborných pracovníků. Spolupracuje s nimi, což přispívá ke zvyšování kvality poskytovaných služeb.
Respektuje rozdíly v názorech a praktické činnosti kolegů, ostatních odborných a dobrovolných pracovníků. Kritické připomínky k nim vyjadřuje s ohledem na obecné společenské zásady a v souladu s organizačním řádem.
Pracovník Skleněnky respektuje právo svých kolegů na soukromí a ochranu osobních údajů. Kritické připomínky vyjadřuje s ohledem na obecné společenské zásady a v souladu s organizačním řádem.
Pracovník Skleněnky je otevřen týmové spolupráci. Dodržuje v rámci organizace zásady vzájemné důvěry a otevřené komunikace.
Pracovník spolupracuje s odborníky a pracovníky jiných zařízení, organizací a institucí.
6. Etické zásady odbornosti a povolání
Pracovník Skleněnky usiluje svými pracovními aktivitami o naplňování poslání organizace.
Pracovník Skleněnky chrání veškeré know-how organizace, a to i mimo rámec svých pracovních aktivit.
Snaží se udržovat a zvyšovat odbornou úroveň své práce a uplatňovat nové přístupy a metody.
Pracovník Skleněnky ctí profesní etické kodexy, týkající se jeho specializace.
Pracuje jako člen týmu s právem vyžadovat podporu a poskytovat podporu druhým. Má právo zastupitelnosti v jednání, které je v rozporu s jeho kompetencí nebo odborností.
Pracovník má ohlašovací povinnost pouze v případech určených zákony ČR.
7. Etické zásady ve vztahu k dárcům
Pracovníci Skleněnky dbají o řádnou evidenci přijatých darů a poskytnutých příspěvků.
Pracovníci Skleněnky projevují úctu a vážnost k dárcům.
Respektují projevenou vůli a přání dárců, pokud nejsou v rozporu se zákonem nebo se stanovami Skleněnky.
Informují dárce o skutečnostech, které se vztahují k jeho osobě, jsou-li použity v dokumentech vydávaných Skleněnkou.
Pracovníci Skleněnky dojednají s dárci, zda a v jaké formě bude ve výroční zprávě uvedena informace o poskytnutém daru.
8. Etické zásady spojené se stížnostmi a jejich vyřizování
V případě porušení etických zásad (diskriminace, psychické a ekonomické či sexuální zneužívání ze strany pracovníků) nebo v případě, že klient vyhodnotí jednání pracovníka jako neadekvátní, přijímá nadřízený pracovník (ředitelka Skleněnky) stížnost.
Stížnost je projednána ve lhůtě 30 dnů. Během této lhůty je možné získat další informace o průběhu stížnosti.
Pracovníci Skleněnky stížnost prošetří s možností diskutovat o ní se všemi zainteresovanými stranami, přičemž nesmí být dotčena osobní práva účastníků.
Stížnost není v žádném případě důvodem k jakékoliv diskriminaci stěžovatele.
Stížnost je vyřízena písemně s vyrozuměním o přijatých opatřeních.