"Spolu vlastní cestou"
 
Skleněnka, z.s.

Etický kodex

1. Etické principy organizace

  • Veškeré aktivity organizace Skleněnka, z.s. (dále jen Skleněnka) vycházejí z hodnot demokracie a lidských práv. Řídí se platným legislativním rámcem České republiky, Všeobecnou deklarací lidských práv Spojených národů, Základní listinou práv a svobod, Úmluvou o právech dítěte a dalších.
  • Skleněnka naplňuje své poslání a cíle dle stanov organizace.
  • Skleněnka užívá svěřené prostředky i lidské zdroje v souladu s posláním organizace. Pravidelně zveřejňuje výroční zprávu o činnosti a výsledcích hospodaření, uvádí přehled poskytnutých výsledků a darů.
  • Skleněnka napomáhá v rámci svých aktivit realizaci a posilování principů občanské společnosti.
  • Skleněnka volí pro své aktivity eticky i ekonomicky přiměřenou formu propagace.

2. Etické zásady ve vztahu ke klientovi

  • Pracovník Skleněnky respektuje jedinečnost každého člověka bez ohledu na jeho původ, etnickou příslušnost, rasu či barvu pleti, věk, zdravotní stav, sexuální orientaci, ekonomickou situaci, náboženské či politické přesvědčení a bez ohledu na to, jak se podílí na životě celé společnosti.
  • Pracovník Skleněnky jedná tak, aby chránil důstojnost a lidská práva klientů. Pomáhá všem klientům bez jakékoliv formy diskriminace.
  • Pracovník Skleněnky chrání klientovo právo na soukromí a důvěrnost jeho sdělení v souladu s platnou legislativou. Informace požaduje s ohledem na potřebnost při zajištění služeb poskytovaných klientovi. Žádnou informaci o klientovi neposkytne bez jeho souhlasu.
  • S klienty pracovník Skleněnky zachází s taktem a pochopením a respektuje jejich soukromí a intimitu.
  • Pracovník Skleněnky respektuje po celou dobu spolupráce svobodnou vůli a svébytnost klienta. Podporuje samostatnost klienta a žádným způsobem vědomě neuvádí klienta do reálné závislosti na spolku, jednotlivých profesionálech nebo dané formě pomoci.
  • Pracovník Skleněnky zachovává hranice vlastních kompetencí.

3. Etické zásady ve vztahu k zaměstnanců

  • Zaměstnavatel vytváří svým zaměstnancům takové podmínky, které umožní přijmout a uplatňovat závazky vyplývající z tohoto kodexu.
  • Skleněnka zohledňuje profesní i lidskou individualitu zaměstnanců a odmítá všechny formy diskriminace uvnitř organizace.
  • Zaměstnavatel zajistí všem zaměstnancům Skleněnky možnost dalšího vzdělávání v souladu s nároky jednotlivých pracovních pozic.

4. Etické zásady ve vztahu k zaměstnavateli

  • Pracovník Skleněnky odpovědně plní své povinnosti vyplývající ze závazku ke svému zaměstnavateli, podílí se na vytváření dobrých pracovních vztahů v organizaci.
  • Pracovník Skleněnky se v maximální míře snaží zabránit jakékoliv činnosti či jednání, jež by poškozovaly dobré jméno Skleněnky. Tato zásada se vztahuje i na záležitosti, které se přímo netýkají výkonu pracovní činnosti zaměstnance.
  • Pracovník Skleněnky má právo vyžadovat na zaměstnavateli, aby vytvářel podmínky, které pracovníkům umožní přijmout a uplatňovat závazky vyplývající z tohoto kodexu.
  • Pracovník Skleněnky se snaží zlepšovat pracovní postupy s ohledem na co nejvyšší úroveň služeb.
  • Pracovník usiluje o zajištění vysoké odborné úrovně, přičemž poskytuje pouze ty služby, které odpovídají standardům kvality sociálních služeb a individuálním kompetencím jednotlivých pracovníků.
  • Ve veřejném vystupování dbá zaměstnanec zájmů Skleněnky. Pokud k tomu není oprávněn i z titulu své funkce, podává jakékoliv informace, které se týkají Skleněnky veřejným sdělovacím prostředkům a veřejnosti prostřednictvím k tomu určených a kompetentních osob, v případě Skleněnky je touto osobou ředitelka Skleněnky.

5. Etické zásady kolegiality

  • Pracovník Skleněnky je loajální k poslání organizace. Jedná tak, aby organizaci žádným způsobem nepoškozoval.
  • Pracovník Skleněnky respektuje znalosti a zkušenosti svých spolupracovníků a ostatních odborných pracovníků. Spolupracuje s nimi, což přispívá ke zvyšování kvality poskytovaných služeb.
  • Respektuje rozdíly v názorech a praktické činnosti kolegů, ostatních odborných a dobrovolných pracovníků. Kritické připomínky k nim vyjadřuje s ohledem na obecné společenské zásady a v souladu s organizačním řádem.
  • Pracovník Skleněnky respektuje právo svých kolegů na soukromí a ochranu osobních údajů. Kritické připomínky vyjadřuje s ohledem na obecné společenské zásady a v souladu s organizačním řádem.
  • Pracovník Skleněnky je otevřen týmové spolupráci. Dodržuje v rámci organizace zásady vzájemné důvěry a otevřené komunikace.
  • Pracovník spolupracuje s odborníky a pracovníky jiných zařízení, organizací a institucí.

6. Etické zásady odbornosti a povolání

  • Pracovník Skleněnky usiluje svými pracovními aktivitami o naplňování poslání organizace.
  • Pracovník Skleněnky chrání veškeré know-how organizace, a to i mimo rámec svých pracovních aktivit.
  • Snaží se udržovat a zvyšovat odbornou úroveň své práce a uplatňovat nové přístupy a metody.
  • Pracovník Skleněnky ctí profesní etické kodexy, týkající se jeho specializace.
  • Pracuje jako člen týmu s právem vyžadovat podporu a poskytovat podporu druhým. Má právo zastupitelnosti v jednání, které je v rozporu s jeho kompetencí nebo odborností.
  • Pracovník má ohlašovací povinnost pouze v případech určených zákony ČR.

7. Etické zásady ve vztahu k dárcům

  • Pracovníci Skleněnky dbají o řádnou evidenci přijatých darů a poskytnutých příspěvků.
  • Pracovníci Skleněnky projevují úctu a vážnost k dárcům.
  • Respektují projevenou vůli a přání dárců, pokud nejsou v rozporu se zákonem nebo se stanovami Skleněnky.
  • Informují dárce o skutečnostech, které se vztahují k jeho osobě, jsou-li použity v dokumentech vydávaných Skleněnkou.
  • Pracovníci Skleněnky dojednají s dárci, zda a v jaké formě bude ve výroční zprávě uvedena informace o poskytnutém daru.

8. Etické zásady spojené se stížnostmi a jejich vyřizování

  • V případě porušení etických zásad (diskriminace, psychické a ekonomické či sexuální zneužívání ze strany pracovníků) nebo v případě, že klient vyhodnotí jednání pracovníka jako neadekvátní, přijímá nadřízený pracovník (ředitelka Skleněnky) stížnost.
  • Stížnost je projednána ve lhůtě 30 dnů. Během této lhůty je možné získat další informace o průběhu stížnosti.
  • Pracovníci Skleněnky stížnost prošetří s možností diskutovat o ní se všemi zainteresovanými stranami, přičemž nesmí být dotčena osobní práva účastníků.
  • Stížnost není v žádném případě důvodem k jakékoliv diskriminaci stěžovatele.
  • Stížnost je vyřízena písemně s vyrozuměním o přijatých opatřeních.