"Spolu vlastní cestou"
 
Lednice 2021

Lednice 2021

V rámci projektu Spolu vlastní cestou, byl druhý týden v měsíci srpnu uskutečněn vzdělávací pobyt pro pěstouny, kterého se účastnily i biologické děti pěstounů. Biologické děti celým týdenním pobytem provázeli animátoři a psycholožka MUDr. Taťjana Horká.

Odborný program pro biologické děti se snažil vždy identifikovat s tématem programu, který měli pěstouni, aby následně mohli společně reflektovat jednotlivé aktivity či společné problémy. Jednomu tématu byly věnovány dva dny programu, aby byla oblast dostatečně projednána všemi účastníky a v případě potřeby byla možnost vše individuálně konzultovat. Jednotlivé vzdělávací aktivity byly zpracovány a využívány modelem zážitkové pedagogiky Evokace-Uvědomění si-Reflexe. Pro celistvost programu a větší atraktivitu pro děti bylo zvoleno téma Africké léto.

Prvním vzdělávacím tématem pro děti byly vzájemné vztahy, chování a komunikace mezi sebou navzájem i komunikace s okolím. V první fázi děti pracovaly na společném zlepšení vzájemných vztahů v kolektivu a to formou různých týmových her. Učili se, jak si mezi sebou pomoci, jak se vzájemně vyslechnout a spolupracovat a to i k ohleduplnosti ke svému okolí. Další část obsahovala učení se nenásilné komunikaci, usměrňování sama sebe a vzájemné ovlivňování svých vrstevníků. Konec dne byl zaměřen také na spolupodílení a vytváření pohodové atmosféry.

Muzikoterapie je důležitá nejen u dospělé populace, ale dá se skvěle využít i mezi dětmi. Hudba nám nejen může zlepšit náladu, ale dokáže i léčit, pomáhat od bolesti nebo nás lépe naučit vycházet s druhými lidmi. Uvolňuje napětí, pomáhá překonat strach, úzkost a působí na pocity sounáležitosti. A protože děti prožívaly Africké léto, hudba nesměla chybět. K dispozici měly několik bubnů či dešťových holí, které aktivně využívaly během muzikoterapie. Během společných technik se děti více uvolnily, mohly zapomenout na svá trápení a pomohlo jim to k lepšímu navazování kamarádství. Díky skupinovým technikám se děti naučily spolupracovat a vytvářet otevřenou a přátelskou atmosféru. Některé děti využily hudební nástroje pro uvolnění svých emocí a tak vytvářely velmi zajímavý orchestr.

Na konci pobytu si pak děti mohly vyzkoušet, jak se jim podařilo navázat vztahy mezi sebou a jak se vzájemně umí podpořit a podržet a to při hrách, ve kterých soutěžily proti svým vlastním animátorům. Což se dětem velmi líbilo a podařilo.

Děti celý týdenní pobyt mohly následně reflektovat s MUDr. Taťjanou Horkou. Hodnotily vše pozitivně a těší se na další společné setkání.